Sist oppdatert 05.02.2020
Behandling av personopplysninger i forbindelse med tjenestene Musti Norge AS tilbyr
Musti Norge AS (heretter ”Musti”) org. ID 915886949
Musti Group Nordic Oy org. ID 23393177
Musti Norge AS
E-post: kundeservice@musti.no
Kundeservice: 21983009 (gratis kundetelefon, åpningstider https://www.musti.no/info/butikker)
Musti benytter de personlige opplysningene til behandling, administrering og analysering av kundeforholdene samt til utvikling av tjenestene, som nettjenester og kundeprogram. Musti kan benytte brukerterminalens lokaliseringsopplysninger for å tilby stedsbaserte tjenestekomponenter samt til målrettet reklame. Brukerne av mobile tjenester kan deaktivere bruken av lokaliseringsopplysninger ved hjelp av innstillingene i programmet og på den mobile enheten.
Personopplysningene kan brukes av Musti AS, av andre selskap som tilhører samme konsern samt av selvstendige franchisetakere i Musti-kjeden til kundekommunikasjon og markedsføringsformål, som direkte markedsføring og fjernsalg, samt til markedsundersøkelser og meningsmålinger. Man kan segmentere kundekommunikasjonen og tjenestene som blir tilbudt kundene og profilere de registrerte kundene til dette, for eksempel på grunnlag av data om kundens kjøpshistorie eller interesse, som kunden enten har oppgitt selv eller som man har samlet inn på grunnlag av nettjenestebruken.
Musti bruker også personopplysningene til behandling av kundetilbakemeldinger og besvaring av disse. Kundeservicens telefonsamtaler blir tatt opp som en bekreftelse på kjøps- og servicehendelser, og Musti kan også bruke disse i opplæringen av kundeservicepersonalet.
I tillegg benytter Musti personopplysningene til planleggingen og gjennomføringen av virksomheten til registeransvarlige og andre selskap som tilhører samme konsern eller økonomiske enhet, medregnet styring av rutinene når det gjelder selvstendige franchisetakere i Musti-kjeden.
Mustis rett til å håndtere kundenes personopplysninger er i hovedsak basert på den legitime interessen kundeforholdet skaper.
I tillegg kan Musti håndtere personopplysningene for å få i stand en avtale hvor Kunden er den ene parten, eller etter anmodning fra Kunden for å utføre forberedende tiltak til en avtale.
Man kan også håndtere personopplysningene på grunnlag av en tillatelse.
Musti kan behandle følgende opplysninger om alle kunder
- for- og etternavn
- postadresse
- telefonnummer
- e-postadresse
- fødselsår
- tillatelser og forbud angående direkte markedsføring
I tillegg kan man behandle følgende opplysninger om medlemskunder
- opplysninger angående begynnelsen og avslutningen av medlemskapet
- opplysninger om hoved- og ekstrakort
- opplysninger om mindreåriges forsørgere eller andre formyndere
- opplysninger om hvorvidt medlemskunden er registrert som oppdretter, og eventuelle opplysninger knyttet til medlemskapet i Mustis Oppdretterklubb
- opplysninger om kjæledyr
- opplysninger om innkjøp når kunden er pålogget som medlemskunde
- opplysninger om oppsamlet bonus samt andre opplysninger knyttet til administreringen av bonussystemet
- medlemskundenummer og passord til registeransvarliges elektroniske tjeneste - kundekontakt- og direkte markedsføringstiltak som er utført overfor kunden samt opplysninger om hvordan den registrerte har benyttet seg av disse
Når det gjelder kunder av Mustis nettbutikk samt brukere av nettjenesten https://www.musti.no/ og mobiltjenesten, kan vi dessuten behandle følgende opplysninger
- opplysninger om leverings- og betalingsmåte, medregnet leveringsadresse (dersom den er en annen enn bestillerens)
- opplysninger knyttet til kundekontakt, medregnet tilbakemeldinger, reklamasjoner og telefonsamtaler med kundeservice
- opplysninger som gjelder betaling, fakturering og inkasso
- opplysninger og tekniske data om bruken av Mustis nettjenester som fås gjennom cookies og andre tilsvarende teknikker
- opplysninger som gjelder innhold Kunden har skapt eller annen aktivitet i nettjenesten, som oppdatering av egne opplysninger eller produktvurderinger
Musti samler i hovedsak inn personopplysninger fra Kunden selv, som for eksempel når Kunden registrerer seg i forskjellige tjenestekanaler. Vi kan også samle inn opplysninger i registeransvarliges elektroniske tjenester ved hjelp av cookies og andre tekniske teknikker. I tillegg kan Musti samle inn og oppdatere personopplysninger fra bedrifter som tilhører samme konsern som dem, fra selvstendige franchisetakere i Musti-kjeden samt fra myndigheter og bedrifter som tilbyr tjenester knyttet til personopplysninger, som folkeregistersystemet og andre offentlig tilgjengelige adresseregistre.
Musti må behandle kundenes personopplysninger for å kunne tilby dem nettjenester. Dersom Kunden ikke vil oppgi de personopplysningene som er merket som obligatoriske på nettskjemaet til Musti, kan ikke Musti tilby kunden sine tjenester.
I samsvar med reglene blir ikke personopplysningene gitt videre til en tredje part eller overført utenfor EU eller ETA.
Behandlingen av personopplysningene utføres av valgte eksterne tjenesteytere, som bedrifter som tar seg av levering av bestillinger og fakturering eller bedrifter som gjennomfører direkte markedsføring.
Ellers kan vi kun gi personopplysningene videre innenfor de grensene loven tillater og forplikter oss til. Dersom det på grunn av målene med behandlingen av personopplysningene eller den tekniske gjennomføringen av behandlingen av personopplysningene er nødvendig å overføre opplysningene til steder utenfor EU eller ETA, følger vi kravene i loven om personvern, og vi bruker standardklausuler for databeskyttelse som er godkjent av kommisjonen.
Personopplysningene blir oppbevart så lenge det er nødvendig med tanke på målene med behandlingen av opplysningene eller for å kunne oppfylle de juridiske forpliktelsene til registeransvarlige. Personopplysninger i kunderegisteret vil bli slettet når en periode for innlevering av en sak er utløpt. Denne perioden er vanligvis ti (10) år. Personopplysninger på en kundekonto blir primært lagret så lenge kundekontoen brukes. Hvis kundekontoen ikke brukes på 24 måneder, vil informasjonen til kundekontoen bli slettet. Informasjon brukt til markedsføringsformål vil bli lagret foreløpig.
Personopplysningene er lagret i registeransvarliges elektroniske system. Det bare er visse personer av registeransvarliges ansatte som er valgt ut på forhånd som har tilgang til dette, samt personer som opererer via dem som trenger tilgang til systemet på grunn av arbeidsoppgaver eller andre tilsvarende årsaker. Systemet er også beskyttet med brannmurer og andre tekniske hjelpemidler.
Musti går inn for å beskytte personopplysningene de håndterer mot uberettiget tilgang til opplysningene samt mot annen ulovlig behandling med de midlene de innenfor rimelighetens grenser har tilgang til, som brannmurer og andre tekniske metoder.
Rett til å få tilgang til opplysningene (tidligere kontrollrett)
Kunden har rett til å få en bekreftelse fra registeransvarlige på om de behandler personopplysninger som gjelder ham. Kunden har dessuten rett til å få en kopi av sine personopplysninger samt informasjon om behandlingen av personopplysninger i samsvar med reguleringene om personvern.
Rett til å korrigere opplysningene
Kunden har rett til å be registeransvarlige om å korrigere unøyaktige og gale opplysninger om den registrerte personen uten unødvendige forsinkelser. Kunden har dessuten rett til å få utfylt manglende opplysninger. Medlemskunder kan også korrigere sine egne opplysninger selv ved å logge seg inn i opplysningene i registeransvarliges nettjeneste.
Rett til å fjerne opplysningene GDPR
Kunden har rett til å få registeransvarlig til å slette personopplysningene om de registrerte uten unødige forsinkelser dersom:
Rett til å begrense behandlingen GDPR
Kunden har rett til at registeransvarlig begrenser behandlingen av personopplysningene slik at man i tillegg til oppbevaringen bare kan behandle personopplysningene med kundens tillatelse for å bevise, legge frem eller forsvare et juridisk krav eller for å beskytte en annen persons juridiske rettigheter dersom:
Retten til å overføre opplysningene fra et system til et annet GDPR
Dersom den registrerte selv har gitt sine personopplysninger til registeransvarlig, har den registrerte rett til å få en kopi av opplysningene det gjelder i en tydelig, vanlig og elektronisk lesbar form, samt rett til å overføre opplysningene til en annen registeransvarlig dersom:
Retten til å overføre opplysninger fra et system til et annet er begrenset til metoder som ikke virker skadende på andres rettigheter eller frihet.
Retten til å tilbakekalle en tillatelse
Dersom behandlingen er basert på Kundens tillatelse, har Kunden når som helst rett til å trekke tilbake tillatelsen uten at dette skal påvirke grunnlaget for tillatelsen før tilbakekallingen er behandlet og juridisk gyldig.
Bruk av rettighetene
En anmodning om bruk av rettighetene skal gjøres skriftlig, og den skal være signert. Som et alternativ kan man utføre anmodingen personlig hos registeransvarlig. Ved behov kan registeransvarlig be den registrerte om flere opplysninger for å bekrefte identiteten.
Dersom Kundens anmodninger tydelig er uten grunnlag og urimelige (f.eks. det har gått under ett år fra forrige anmodning om å få tilgang til opplysningene), har registeransvarlig rett til å kreve en avgift innenfor rimelighetens grenser for tjenesten.
Kunden har rett til å forby at personopplysningene blir benyttet til direkte markedsføringsformål samt til markedsundersøkelser og meningsmålinger. Behandlingen av personopplysningene til direkte markedsføring og markedsføringsformål samt behandlingen for markedsundersøkelser og meningsmålinger avsluttes etter at kunden har brukt sin rett til å forby dette.
Kunden har rett til å forby behandling av personopplysningene på grunnlag av en spesiell personlig situasjon dersom man ikke har en begrunnet årsak til behandlingen.
Man kan forby direkte markedsføring ved å gå inn i nettbutikken, ved å melde seg inn som medlemskunde, ved hjelp av forbudslenken i nyhetsbrevet eller ved å ellers kontakte registeransvarlig. Medlemskunder kan utføre forbudet ved å logge seg inn i sine egne kundeopplysninger i registeransvarliges nettjeneste.
Dersom Kunden også ønsker å forby behandling av opplysningene ellers enn i direkte markedsføring, må anmodningen gis på den måten det er beskrevet i punkt 10 ovenfor.
Kunden har rett til å klage til tilsynsmyndighetene, spesielt i det medlemslandet hvor Kunden har sitt faste bosted eller arbeidsplass, eller hvor det påståtte bruddet har skjedd dersom den registrerte personen mener at Kundens rettigheter basert på reguleringene om personvern er brutt i behandlingen av personopplysningene. Datatilsynet/Justis- og beredskapsdepartementet; https://www.datatilsynet.no/
Forutsatt at Musti endrer denne personvernerklæringen, vil endringene vises i denne erklæringen datert. Hvis det gjøres vesentlige endringer, vil Musti også informere om dem på andre måter, for eksempel via e-post eller ved å legge ut et varsel på deres webside. Musti anbefaler at kunder besøker nettstedet regelmessig og legger merke til eventuelle endringer.